„DACHL-Lander ohne Geheimnisse”
Dodane przez rbelka dnia Październik 09 2017 20:12:03
„DACHL-Lander ohne Geheimnisse”
dla uczniów gimnazjum oraz klasy VII

Koordynator – Agata Nowak-Zawada (nauczyciel języka niemieckiego)
Regulamin
Cele:
• Głównym celem konkursu jest zachęcenie uczniów do aktywnego zdobywania wiedzy na temat krajów, w których język niemiecki jest językiem oficjalnym.
• Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych narodów oraz odmiennych zwyczajów.
• Wdrażanie do samodzielności, sprawdzenie i porównanie własnych umiejętności.
• Możliwość zdiagnozowania poziomu własnej wiedzy o innych krajach, jako obywatela Europy.
• Rozwijanie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną.
• Rozwijanie umiejętności współzawodnictwa.
• Walka ze stereotypami.
Etapy konkursu:
Przewidziane są 4 etapy konkursu:
Etap I Konkurs Wiedzy o Niemczech (listopad 2017)
Etap II Konkurs Wiedzy o Austrii (luty 2018)
Etap III Konkurs Wiedzy o Księstwie Liechtenstein (marzec 2018)
Etap IV Konkurs Wiedzy o Szwajcarii (maj 2018)
Warunki zaliczenia udziału w projekcie:
1. Udział w co najmniej trzech etapach konkursu.
2. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wylosowanego miasta/regionu z kraju niemieckojęzycznego (do końca maja 2018r.).
Forma i zakres wiedzy:
Testy we wszystkich etapach konkursu przygotowane są w języku polskim (zadania zamknięte i otwarte).
Pytania testowe wymagają wiedzy ogólnej w zakresie historii, kultury, polityki oraz geografii Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Księstwa Liechtenstein.

ZAGADNIENIA
I Geografia krajów niemieckojęzycznych, np.
najwyższy szczyt Niemiec, sąsiedzi krajów niemieckojęzycznych, morza oblewające Niemcy, najdłuższe rzeki, największe jeziora, stolice państw niemieckojęzycznych, podział administracyjny krajów niemieckojęzycznych, największe miasta, liczba mieszkańców, oznaczenia międzynarodowe, flagi, godła, przykładowe landy w Niemczech.
II Postaci z dziedziny: historia, kultura, nauka, np.
Johann Wolfgang von Goethe, Fryderyk Schiller, Franz Kafka, Thomas Mann, Jan Sebastian Bach, Johann Strauss, Ludwig van Beethoven, Franciszek Szubert, Immanuel Kant, Zygmund Freud, Martin Luther, Otto von Bismarck, Marlene Dietrich, Franciszek Józef, Otto III, Albert Einstein, Robert Koch, Wilhelm Tell, Angela Merkel.
III Obyczaje i codzienność, np.
niemiecki system szkolny i oceny; niemieckie, austriackie i szwajcarskie marki znane w całym świecie, święta i obyczaje świąteczne: Oktoberfest, Weihnachten, Advent, Ostern, Tag der Einheit; Sport, ulubione dyscypliy sportowe i imprezy międzynarodowe, słynne kluby piłkarskie, znani sportowcy: Thomas Morgenstern, Gregor Schlierenzauer, Simmon Amman, Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Roger Federer, Steffi Graff.
Przykładowe pytania:
1. Jak wygląda godło Berlina?
2. Kto jest kanclerzem Niemiec?
3. Podaj domenę internetową Austrii.
4. Jak wygląda podział administracyjny Szwajcarii?
5. Kim był Immanuel Kant?
6. Podaj nazwę niemieckiego landu o największej powierzchni.
7. Wymień 3 marki samochodów produkowanych w Niemczech.
8. Ile języków urzędowych obowiązuje w Szwajcarii?
9. W którym kraju niemieckojęzycznym są miasta: Lozanna i Bazylea?
10. Z iloma krajami graniczą Niemcy?
11. Kto skomponował muzykę do hymnu niemieckiego?
12. Najwyższy szczyt górski w Niemczech to ....
13. Podaj kolory flagi Niemiec (od góry).
14. Gdzie znajduje się słynny Prater? Podaj miasto.
15. Wymień nazwiska 2 kompozytorów niemieckiego obszaru językowego.
16. Kto jest autorem bajki „O czterech muzykantach z Bremy”?

Rozszerzona zawartość newsa