Strona Główna

Andrzej Wajda
Dokumenty i regulaminy

Wycieczka VIII klasy w Góry Świętokrzyskie
Niedawno wróciliśmy z wycieczki w Góry Świętokrzyskie, gdzie opiekunami byli pan Wojciech Matuszczyk i pani Anna Kokot. Eskapada nie była zbyt długa (trwała dwa dni), ale za to była bardzo intensywna, a rozpoczęła się w poniedziałek 10.06.2019r. o godzinie 5.00. Już na przystanku w Rudnikach mieliśmy doskonały humor, który ani na chwilę nie opuścił nas w trakcie wycieczki. Naszym pierwszym punktem do zrealizowania było zdobycie Łysej Góry. I choć podczas wspinaczki żar lał się z jasnego nieba, komary dotkliwie kąsały, wszyscy bez większego wysiłku dotarliśmy na szczyt. Tam zwiedziliśmy kościół Św. Krzyża oraz podziwialiśmy gołoborza. Przy zejściu z góry zobaczyliśmy Pomnik Katyński Trzech Krzyży. Następnie udaliśmy się do drugiego obiektu sakralnego- klasztoru św. Katarzyny. Dowiedzieliśmy się sporo o obowiązującej tam klauzuli oraz mieliśmy możliwość zwiedzenia niektórych pomieszczeń. Po wyjściu z przyjemnie chłodnego klasztoru, w promieniach słońca, ruszyliśmy na polanę św. Franciszka oraz do Kapliczki Janikowskich, gdzie na ścianie, dawno temu, podpis złożył niesforny młodzieniec- Stefan Żeromski. Potem wraz z panem przewodnikiem udaliśmy się do Muzeum Minerałów i Skamieniałości. Obejrzeliśmy tam różne gatunki skał i mogliśmy przyjrzeć się obróbce kamieni szlachetnych. Wieczorem, po zjedzeniu pysznej obiadokolacji, relaksowaliśmy się w rozmaity sposób: uczestniczyliśmy w ognisku, graliśmy w piłkę, huśtaliśmy się na hamaku i oglądaliśmy mecz. Drugiego dnia pojechaliśmy zwiedzać ruiny zamku w Chęcinach. Na dziedzińcu obejrzeliśmy pokaz tańców dworskich. Następnie pojechaliśmy do jaskini „Raj”. Nie mogliśmy się tam napatrzeć na piękne stalaktyty, stalagmity i stalagnaty, zwłaszcza jednak urzekła nas „Harfa” i „Syrenka”. Z niepokojem przechodziliśmy też koło jadowitego pająka- „sieciarza jaskiniowego”. Wróciwszy do Kielc, obejrzeliśmy Pałacyk Zielińskiego i Pałac Biskupów Krakowskich. Ostatnim obiektem, który podziwialiśmy na tej wycieczce, był dąb „Bartek”- jedno z najstarszych drzew w Polsce. Nasza wycieczka była bardzo udana nie tylko ze względu na mnogość obejrzanych obiektów, ale także na wspaniałą atmosferę. Na pewno wrócimy jeszcze wielokrotnie w przepiękne Góry Świętokrzyskie. I zawsze nam wtedy towarzyszyć będzie wspomnienie ostatniej wycieczki w podstawówce…